Să intri în posesia unui carnet de conducere în Germania poate fi foarte simplu, dacă ai trecut de bariera lingvistică şi urmezi cu stricteţe etapele necesare. Ce trebuie să conţină dosarul de înscriere, cum te pregăteşti pentru cele două teste şi în ce constau ele afli din articolul următor.
Primul pas spre obţinerea permisului auto este frecventarea unei şcoli de şoferi, iar acest lucru este posibil doar dacă ai domiciliul în Germania (ai Anmeldung şi te afli cel puţin 185 de zile pe an în această ţară), eşti apt din punct de vedere medical şi ai minim 18 ani. Abia după ce îndeplineşti aceste condiţii şi te-ai înscris la şcoala de şoferi poţi depune o cerere de acordare a permisului la autoritatea competentă, mai exact la Straßenverkehrsamt.
Aceasta trebuie însoţită de certificatul care atestă absolvirea unui curs de prim-ajutor (Erste-Hilfe-Kurs), documentul privind efectuarea testului oftalmologic (Sehtest), actul de identitate, datele despre şcoala auto şi o fotografie biometrică. Există însă şi posibilitatea de a urma cursurile de şoferie şi de a susţine examenul auto la vârsta de 17 ani, dar numai în cadrul programului „Begleitetes Fahren ab 17“ (Conducere asistată, de la 17 ani). În acest caz trebuie să fii însoţit la examen (şi la fiecare ieşire ulterioară în trafic) de către un adult care are permis de conducere de minim cinci ani, iar dacă îl şi iei, nu ţi se înmânează un permis auto obişnuit, ci o certificare de trecere a examenului (Prüfungsbescheinigung), care este valabilă doar pe teritoriul Germaniei şi pe care sunt menţionate numele tău şi al însoţitorului.
Testul de vedere şi cursul de prim-ajutor
Conform regulamentului, persoanele care aspiră la obţinerea permisului auto trebuie să aibă o acuitatea vizuală de cel puţin 70% (la ambii ochi). Controlul oftalmologic se efectuează fie la un cabinet medical de profil, fie la un optician autorizat şi costă 6.43 euro. În certificatul emis se menţionează dacă persoana respectivă are nevoie de ochelari, iar în caz afirmativ, este obligată să-i poarte în timpul orelor de şofat şi la examen. Altfel riscă să primească o amendă de avertizare în valoare de 25 euro. În ce priveşte cursul de prim-ajutor, necesită un număr de şase ore (teorie şi practică), în care cursanţii învaţă cum să acţioneze în situaţiile de urgenţă. Costă între 20 şi 30 euro şi se face fie în cadrul unei asociaţii recunoscute, precum Deutsche Rote Kreuz, Johanniter, Malteser Hilfsdienst, fie la Poliţie (Polizei) sau Pompieri (Feuerwehr). Persoanele care deţin o diplomă de medic, asistent medical, îngrijitor de bătrâni, pompier sau salvamar sunt scutite de obligaţia de a urma un astfel de curs.
Cât durează şi în ce constă şcoala auto
Sistemul german de pregătire pentru examenul auto rezidă într-o parte teoretică şi una practică, iar pentru că şcolile nemţeşti ţin la prestigiul lor, cursantul se poate înscrie la examen doar după ce-l convinge pe instructor că este pregătit (teoretic şi practic). Pentru parcurgerea teoriei sunt necesare 14 lecţii a câte 90 minute, 12 dintre acestea fiind destinate regulilor de circulaţie, iar celelalte două – descrierii tehnice a automobilului. În schimb, pregătirea practică însumează 20 de şedinţe a câte 45 de minute, care se împart în lecţii de şofat normale (în timpul cărora poţi conduce în oraş, pe traseul şi în intervalul orar alese de tine) şi lecţii speciale, obligatorii, care includ patru ore de condus pe autostradă, trei ore de condus seara şi cinci ore de condus în afara oraşului, pe drumuri naţionale sau în sate.
Costuri necesare
Taxele percepute pentu testul de vedere (6,43 euro), cererea care se depune la Straßenverkehrsamt (5,10 euro) şi înscrierea la cele două probe (teoretică – 22,49 euro, practică – 91,75 euro) sunt de regulă fixe, însă costurile pentru înscrierea la şcoala de şoferi (100 – 200 euro), materialele de studiu (carte şi chestionare, 30 – 100 euro), cursul de prim ajutor (20 – 30 euro), fotografie (6 – 10 euro) şi şcolarizare variază în funcţie de landul sau oraşul în care locuieşti şi se pot ridica până la 2.200 euro. Preţul unei şedinţe obişnuite (45 minute) oscilează între 24 şi 45 euro, iar orele speciale, efectuate seara, pe autostradă sau în afara oraşului sunt mai scumpe (30 – 60 euro şedinţa). Pentru prelucrarea cererii depuse în vederea obţinerii permisului auto şi pentru eliberarea acestuia se mai plătesc în jur de 40 euro. Regiunile cu cele mai piperate costuri sunt Bayern, Baden Würtemberg, Schleswig-Holstein, iar la polul opus se află Sachsen, Brandenburg şi Thüringen.
Cum decurge examinarea
După finalizarea orelor teoretice, elevul se poate înscrie la proba scrisă, care se suţine de obicei la DEKRA sau la TÜV. Aceasta durează 45 de minute şi constă într-un test grilă cu 30 de întrebări, care poate fi rezolvat şi în limba română. Fiecare răspuns greşit este penalizat cu două-cinci puncte, în funcţie de importanţa întrebării şi de gradul de dificultate, iar pentru a promova examenul sunt acceptate cel mult zece puncte. În ceea ce priveşte proba practică, durează de asemenea 45 de minute, în care examinatorul verifică atitudinea în trafic a viitorului şofer şi cunoştinţele tehnice legate de maşină. De exemplu, îi poate cere să verifice nivelul uleiului, roţile sau să activeze un anumit tip de iluminare. Fiecare dintre cele două probe poate fi repetată după două săptămâni, dar presupune costuri suplimentare. După trei încercări eşuate este necesară o pauză de trei luni până la următoarea examinare. În caz de reuşită, carnetul este eliberat pe loc.
Ziarul Românesc Germania